Sunday, 16 November 2008

Singapore & Merlion

 
မာလိုင္းရင္း (Merlion) မွာ စင္ကာပူႏိုင္ငံ၏ ထင္ရွားေသာ အဓိက အမွတ္သေကၤတျဖစ္သကဲ့သို႔ ႏိုင္ငံ့က်က္
သေရေဆာင္ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကား လူသိမ်ားေသာ  အထင္ကရ ကမ ၻာေက်ာ္  ရုပ္တုၾကီးလည္းျဖစ္သည္။  အ
မွန္စင္စစ္ မာလိုင္းရင္းရုပ္တုမွာ စင္ကာပူ ကမ ၻာလွည္႔ခရီးသည္ ျမွင့္တင္ေရးအဖြဲ႔၏ ျပိဳင္စံရွား တစ္မူထူးျခား
လွေသာ အမွတ္တံဆိပ္ သေကၤတ အမွတ္အသားျဖစ္သည္။
စင္ကာပူ
စင္ကာပူသည္ အိႏိၵယသမုဒၵရာအတြင္း မေလးကၽြန္းစြယ္ေတာင္ဘက္စြန္းတြင္တည္ရွိေသာ အလြန္ေသးငယ္
သည္႔ ကၽြန္းကေလးျဖစ္သည္။  စင္ကာပူႏိုင္ငံသည္  မလကၠာေရလက္ၾကားကို  မ်က္ႏွာမူလ်က္တည္ရွိေသာ
ျမိဳ႕ျပကေလး  ျဖစ္ျပီး အိႏၵိယသမုဒၵရာႏွင့္  ပစိဖိတ္သမုဒၵရာတို႔အၾကား   အဝင္အထြက္တံခါးေပါက္ျဖစ္သည္။
ထို႔ျပင္ဥေရာပႏွင့္ အေရွ႕ဖ်ားေဒသတို႔အၾကား အဆင္ေျပဆံုးေရေၾကာင္းခရီးလမ္းလည္းျဖစ္သည္။
စင္ကာပူကၽြန္းသည္ စိန္ပြင့္ပံုရွိျပီး အျခားကၽြန္းငယ္ကေလးေပါင္း ၆၀ ခန္႔ ဝန္းရံလ်က္ရွိေသာ  ပင္မကၽြန္းၾကီး
တစ္ကၽြန္းျဖစ္သည္။  စင္ကာပူသည္အေရွ႔ေလာင္ဂ်ီတြဒ္  ၁၀၃ဒီဂရီ ၃၆မိနစ္  အေရွ႔ေလာင္ဂ်ီတြဒ္ ၁၀၄ဒီဂရီ
၂၅မိနစ္ တို႔ဆံုရာ တြင္ရွိျပီး အီေကြတာ၏ေတာင္ဘက္ ၁၃၇ကီလိုမီတာ အကြာတြင္တည္ရွိသည္။
စင္ကာပူသည္ အေရွ႕မွအေနာက္ သို႔ ၂၆ မိုင္ (၄၂ကီလိုမီတာ) ရွည္လ်ားျပီး ေျမာက္မွေတာင္သို႔ ၁၄မိုင္(၂၃
ကီလိုမီတာ)က်ယ္ဝန္းသည္။ စင္ကာပူသည္ အနီးဝန္းက်င္ရွိ ကၽြန္းငယ္ကေလးမ်ားအပါအဝင္ စုစုေပါင္း ေအ
ရိယာ အက်ယ္အဝန္း ၂၂၄ စတုရန္းမိုင္ (၆၄၀စတုရန္းကီလိုမီတာ) ရွိျပီး ကမ္းရိုးတန္း အရွည္မွာ ခန္႔မွန္းေျခ
၁၅၀ ဒႆမ ၅ ကီလိုမီတာရွိသည္။
ေခတ္မီႏိုင္ငံ
စင္ကာပူႏိုင္ငံမွာ ကမ ၻာ့ေျမပံုေပၚတြင္ အလြန္းေသးငယ္ေသာ အစက္အေျပာက္ကေလးမွ်သာ ျဖစ္ေသာ္ျငား
လည္း ႏိုင္ငံတစ္နံတစ္လ်ားတြင္ မိုးေမွ်ာ္အေဆာက္အအံုအေျမာက္အျမားျဖင့္ ကမ ၻာေပၚတြင္ ေခတ္မီအတိုး
တက္ဆံုး ႏိုင္ငံမ်ားအနက္တစ္ႏိုင္ငံျဖစ္သည္။ စင္ကာပူသည္ အေရွ႕ေတာင္အာရွေဒသတြင္  အၾကီးဆံုး ဆိပ္
ကမ္းျဖစ္ျပီး ကမ ၻာေပၚတြင္ စတုတၳေျမာက္ အၾကီးဆံုးဆိပ္ကမ္းျဖစ္သည္။
စင္ကာပူသည္  အာရွေဒသတြင္ ကုမၸဏီထိပ္တန္းအဆင့္ျမင့္ အရာရွိၾကီးမ်ားမွ အငွားယာဥ္ေမာင္းသမားမ်ား
အထိ  လူတန္းစားအလႊာအသီးသီးမွလူတိုင္း  ရိုးရာေလသံတဝဲဝဲႏွင့္  အဂၤလိပ္ဘာသာစကားကို   ေန႔စဥ္ေန႔
တိုင္း သံုးႏႈန္းေျပာဆိုေသာ အာရွႏိုင္ငံျဖစ္သည္။ အခ်ိန္ကုန္သက္သာေသာ ႏွိတ္ခလုပ္ပံုစံအမ်ိဳးအစား တယ္
လီဖုန္းမ်ားကို ကမ ၻာေပၚတြင္ ေဗြေဆာ္ဦး စတင္ေျပာင္းလဲသံုးစြဲခဲ့ေသာ ႏိုင္ငံျဖစ္သည္။
စင္ကာပူ၏ အျခားထူးျခားေသာ ဝိေသသ လကၡဏာမ်ားမွာ စင္ကာပူသည္  ကမ ၻာ့အၾကီးဆံုး  ပင္လယ္ဆိပ္
ကမ္းျဖစ္ျခင္း၊ ကမ ၻာ့အေကာင္းဆံုးေလဆိပ္ျဖစ္ျခင္း၊ ကမ ၻာေပၚရွိ အဓိက  ေလေၾကာင္းလိုင္း  ၅၀  ေက်ာ္၏
ခရီးစဥ္မ်ား ပ်ံသန္းေျပးဆဲြရာ အစည္ကားဆံုးေလဆိပ္ျဖစ္ျခင္း၊ တစ္ႏွစ္လွ်င္ ေလေၾကာင္းခရီးသည္ ၁၁သန္း
ေက်ာ္အား   ဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းမ်ား  ေဆာင္ရြက္ေပးေနေသာႏိုင္ငံျဖစ္ျခင္း၊   ႏွစ္စဥ္ကမ ၻာလွည္႔ခရီးသည္
ေျခာက္သန္းခန္႔  လာေရာက္လည္ပတ္သည္႔ႏိုင္ငံျဖစ္ျခင္း၊  စင္ကာပူသည္ အာရွေဒသ၏ အဓိက အခ်က္အ
ခ်ာ ကုန္သြယ္ေရး ဗဟိုဌာန ဆိပ္ကမ္း တစ္ခုျဖစ္ခဲ့ျပီး  ခဲမျဖဴ၊  ေရာ္ဘာ၊  အုန္းသီး၊  စားအုန္းဆီ၊  ဆန္၊ သစ္၊
ဂုန္ေလွ်ာ္၊ ဟင္းခက္အေမြးအၾကိဳင္ ႏွင့္ ေကာ္ဖီ စသည္႔ကုန္စည္မ်ားကို သေဘၤာေျပာင္းတင္ပို႔သည္႔ဆိပ္ကမ္း
ျဖစ္ျခင္း စသည္႔ လကၡဏာမ်ားျဖစ္သည္။
ထို႔ျပင္ စင္ကာပူသည္ ကမ ၻာေပၚတြင္ တတိယေျမာက္အၾကီးဆံုး ေရနံခ်က္ဌာနႏွင့္ ျဖန္႔ခ်ိေရးဌာနျဖစ္သည္။
ကမ ၻာေပၚတြင္ ထိပ္တန္းသေဘၤာ တည္ေဆာက္ေရး အေျခစိုက္စခန္းႏွင့္  သေဘၤာျပန္လည္မြမ္းမံျပဳျပင္ေရး
အေျခစိုက္စခန္းျဖစ္သည္။  စင္ကာပူသည္ကမ ၻာေပၚတြင္ ေနာက္ဆံုးေပၚေခတ္မီအီလက္ထေရာနစ္ ပစၥည္း
ကိရိယာ အစိတ္အပိုင္းမ်ား အဓိက တင္ပို႔ေသာ ႏိုင္ငံျဖစ္သည္။ စင္ကာပူတြင္ ဘဏ္ေပါင္း ၁၃၀ေက်ာ္တည္
ေထာင္   ဖြင့္လွစ္ထားသျဖင့္   အေရွ႕ေတာင္အာရွေဒသတြင္  အဓိကအခ်က္အခ်ာက်ေသာ   စီးပြားေရးႏွင့္
ဆက္သြယ္ေရး  ဗဟိုဌာနလည္းျဖစ္သည္။  ၂၁ရာစုသို႔  ဦးတည္ေျပာင္းလဲေနေသာ  အခ်ိန္ကာလတြင္ ႏိုင္ငံ့
စီးပြားေရးမွာ  အရွိန္အဟုန္မပ်က္  ပံုမွန္   တိုးတက္ဖြံ႕ျဖိဳးလာေသာေၾကာင့္  အာရွေဒသတြင္အတိုးတက္ဆံုး
အာရွနဂါး ေလးေကာင္ႏိုင္ငံမ်ားအနက္ တစ္ႏိုင္ငံျဖစ္လာခဲ့သည္။
...................
 
ဥယ်ာဥ္ျမိဳ႕ေတာ္
စင္ကာပူႏိုင္ငံမွာ ေခတ္မီဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ျပီး ျမိဳ႕ေတာ္မွာ စိမ္းလန္းစိုျပည္ သာယာလွပေသာေၾကာင့္ အာရွေဒ
သတြင္ ဥယ်ာဥ္ျမိဳ႕ေတာ္ဟု တင္စားရည္ညႊန္းၾကသည္။ စင္ကာပူသည္ ႏိုင္ငံစိမ္းလန္းစိုျပည္သာယာေရးမူဝါ
ဒ ကို ၁၉၆၇ ခုႏွစ္က စတင္ခ်မွတ္အေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ့သည္။ သို႔ျဖင့္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာအတြင္း  စင္ကာပူ
ရွိ လမ္းၾကီးလမ္းငယ္အသြယ္သြယ္တစ္ေလွ်ာက္တြင္ သစ္ပင္မ်ိဳးစံုတို႔ကို စနစ္တက်  ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္စိုက္ပ်ိဳးခဲ့
သည္။
စင္ကာပူႏိုင္ငံရွိ လမ္းၾကီးလမ္းငယ္ အသြယ္သြယ္ တစ္ေလွ်ာက္တြင္ ပန္းပင္၊ ႏြယ္ပင္၊ သစ္ပင္၊ ျမက္ခင္းျပင္
မ်ားျဖင့္  အလွဆင္ထားသျဖင့္   ေရာင္စံပန္းပြင့္မ်ား၊  ေဝေဝဆာဆာ  အပင္မ်ားစိမ္းစိမ္းစိုစိုႏွင့္ အစဥ္သျဖင့္
အရိပ္ဆာယာ ေအးျမသာယာျပီး မ်က္စိပသာဒရွိကာ စိတ္ခ်မ္းေျမ႕ၾကည္ႏူးဖြယ္ျဖစ္ခဲ့သည္။
စင္ကာပူႏိုင္ငံသည္  စိမ္းစိမ္းစိုစိုေရာင္စံု ပန္းပင္သစ္ပင္မ်ိဳးစံုကို အၾကီးအက်ယ္ အေလးေပးလွပစြာ  စိုက္ပ်ိဳး
ထားမႈေၾကာင့္ စင္ကာပူႏိုင္ငံသို႔ ကမ ၻာလွည္႔ ခရီးသည္မ်ား လာေရာက္လည္ပတ္ရန္ ဆြဲေဆာင္မႈအေကာင္း
ဆံုး သြင္ျပင္လကၡာ တစ္ရပ္ျဖစ္လာခဲ့သည္။  စင္ကာပူႏိုင္ငံသည္  အသစ္ေဖာက္လုပ္ခဲ့ေသာ  လမ္းမ်ားအား
လံုး တစ္ေလွ်ာက္တြင္ ေရာင္စံပန္းပင္သစ္ပင္မ်ားျဖင့္ ရႈမျငီးေအာင္ စိမ္းစိမ္းစိုစို  လွပေဝဆာက်က္သေရျဖာ
ေနေစရန္ အစဥ္အပတ္တကုတ္ ၾကိဳးပမ္းအားထုတ္ခဲ့မႈေၾကာင့္ စင္ကာပူႏိုင္ငံမွာ အိပ္မက္တိုင္းျပည္ကေလး
တစ္ခုသဖြယ္ တင့္တယ္စြာ အသြင္ေျပာင္းလဲလာခဲ့သည္။
စင္ကာပူတြင္ လူမ်ိဳးေပါင္းစံုေနထိုင္လ်က္ရွိျပီး အဓိကအားျဖင့္ တရုတ္၊ မေလးရွားႏွင့္အိႏၵိယလူမ်ိဳးတို႔ အမ်ား
ဆံုး အေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ စင္ကာပူႏိုင္ငံတြင္ ေဟာ့စ္ကိန္း၊ တဲ့ခ်ဴး၊   ကန္တုန္၊  ဟိုင္နန္ႏွင့္ ဟတ္ ဘာ
သာစကားေျပာဆိုေသာ တရုတ္လူမ်ိဳးမွာ  စင္ကာပူလူဦးေရ  စုစုေပါင္းေလးသန္းေက်ာ္၏  ၇၆ဒႆမ ၈ ရာ
ခိုင္ႏႈန္း၊ မေလးရွားလူမ်ိဳး ၁၄ရာႏႈန္း၊ တမီလ္ဆစ္ခ္၊ ပါကစၥတန္ စသည္႔အိႏၵိယ လူမ်ိဴး ၇ ဒႆမ ၉ရာခိုင္ႏႈန္း
ဥေရာပႏွင့္ အာရွေသြးေႏွာသည္႔ လူမ်ိဳး ၁ ဒႆမ ၄ ရာခုိင္ႏႈန္းရွိသည္။ 
ေနာက္ခံသမိုင္းေၾကာင္း
ေအဒီသံုးရာစုတြင္ တရုတ္တို႔သည္ စင္ကာပူကို ကၽြန္းဆြယ္အစြန္အဖ်ားရွိကၽြန္းဟု ေခၚေသာ  ပူလ်ိဳခၽြန္း  ဟု
ေရးသားေဖာ္ျပခဲ့သည္။ ခုႏွစ္ရာစုအတြင္းက စင္ကာပူသည္ အလြန္စည္ကားေသာ  ဆိပ္ကမ္းျမိဳ႕တစ္ျမိဳ႕ျဖစ္
သည္ဟု ယူဆရသည္။ 
စင္ကာပူသည္ ခုနစ္ရာစုက  ပင္လယ္ျမိဳ႕ဟု ေခၚေသာ တီးမားဆက္ အျဖစ္ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားခဲ့ျပီး  ဆူမား
ၾတားကၽြန္း ေရွးေဟာင္းဆရီဝိဂ်ာယား အင္ပါယာ၏ အခ်က္အခ်ာကုန္သြယ္ေရး ဗဟိုဌာနျဖစ္ခဲ့သည္။ ၁၂ရာ
စု   ခန္႔ေလာက္ကမူ   စင္ကာပူကၽြန္းမွာ   အလြန္ဖြံ႔ျဖိဳးစည္ပင္ခဲ့ေသာ   ကုန္သြယ္ေရး ဆိပ္ကမ္းျဖစ္ခဲ့သည္။
ေနာက္ပိုင္းရာစုမ်ားတြင္ တီးမားဆက္ျမိဳ႕အမည္မွာ  တရုတ္ႏွစ္စဥ္သမိုင္း မွတ္တမ္းမ်ားထဲတြင္  ပါရွိခဲ့ျပီး အ
ေရွ႕ေတာင္အာရွေဒသသို႔ ေရေၾကာင္းျဖင့္ ခရီးဆန္ခဲ့ေၾကာင္း မွတ္တမ္းတင္ထားသည္။
၁၃ရာစုတြင္ တီမားဆက္ျမိဳ႕သည္ စင္ကာပူရ (Singapora) ျမိဳ႕ဟူေသာ အမည္တြင္ခဲ့သည္။ စင္ကာပူရမွာ
သသၤကရိုက္ ဘာသာစကားျဖစ္ျပီး ျခေသၤ့ျမိဳ႕ ဘာသာျပန္သည္။ ထိုသို႔ စင္ကာပူရ ဟုအမည္တြင္ရျခင္း၏အ
ေၾကာင္းအရင္းမွာ  ေအဒီ  ၁၃ရာစုက   ဆူမားၾတားကၽြန္း၏  ေရွးေဟာင္းဆရီဝဂ်ာယား  အင္ပါယာမင္းသား
ဆန္းင္နီလ္လာဥတာမား သည္ တီမားဆက္ကၽြန္းကို ရွာေဖြေတြ႔ရွိခဲ့ရာမွစတင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
ဆရီဝိဂ်ာယားအင္ပါယာ  ဆူမာၾတားကၽြန္း၏  ေနျပည္ေတာ္  ပလယ္ပ္ဘန္း (Palembang)  ျမိဳ႕မွ  မင္းသား
ဆန္းင္နီလ္လာဥတာမားသည္  သေဘၤာပ်က္သျဖင့္  အမည္မသိကၽြန္းေပၚသို႔ အမွတ္မထင္ ေရာက္ရွိခ့ဲသည္
ဟု ၁၃ ရာစု မေလးႏွစ္စဥ္သမိုင္းထဲတြင္ မွတ္တမ္းတင္ေဖာ္ျပခဲ့သည္။ မင္းသားသည္ တီမားဆက္ကၽြန္းေပၚ
သို႔ တက္လာေသာအခါ အလြန္ထူးဆန္းလွေသာ သတၱဝါတစ္ေကာင္ကို အမွတ္တမဲ့ ရိပ္ခနဲျမင္လိုက္မိသည္
ဟုဆိုသည္။
မင္းသားက ယင္းသတၱဝါမွာ အလြန္လွပျပီး လ်င္ျမန္ေသာ သတၱဝါျဖစ္ျပီး ကိုယ္ပိုင္းမွာ နီနီရဲရဲႏွင့္ ေခါင္းမွာမူ
မည္းနက္ေနေၾကာင္းေဖာ္ျပခဲ့သည္။  အမွန္စင္စစ္တြင္  ယင္းသတၱဝါမွာ မည္းနက္ေနေၾကာင္းေဖာ္ျပခဲ့သည္။
အမွန္စင္စစ္တြင္   ယင္းသတၱဝါမွာ   က်ားျဖစ္ဖြယ္ရွိေသာ္လည္း   မင္းသားကမူ   ျခေသၤ့ဟုသာေခၚခဲ့သျဖင့္
တီးမားဆက္ျမိဳ႕မွ ျခေသၤ့ျမိဳ႕ ဟု ဘာသာျပန္ေသာ စင္ကာပူရအမည္တြင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
၁၀၁၂ မွ ၁၀၄၄ ထိ တန္ဂ်ိဳးကို အုပ္ခ်ဳပ္စိုးစံခဲ့ေသာ   ရာဂ်င္ျဒာကုလေဒဝ(၁)  သည္ မိမိလက္ေအာက္ငယ္
သားမ်ား၏ ေကသရာဇာျခေသၤ့မင္းပမာ ရဲစြမ္းသတၱိကုိ ဂုဏ္ျပဳသည္႔အေနျဖင့္ စင္ကာပူကၽြန္းအား အိႏၵိယအ
မည္ျဖစ္ေသာ ျခေသၤ့ျမိဳ႕ စင္ကာပူရ ဟု ကင္ပြန္းတပ္ မွည္႔ခဲ့ျခင္းလည္းျဖစ္ႏိုင္ဖြယ္ ရွိသည္။ တစ္ဖန္  စင္ကာ
ပူရ အမည္မွာ  အဂၤလိပ္ဘာသာ စကားျဖင့္ စင္ကာပူအျဖစ္သို႔ ေျပာင္းလဲလာခဲ့ျပီး ယေန႔ ထက္တိုင္ စင္ကာ
ပူ ဟု အမည္ဆက္လက္တြင္ခဲ့သည္။
ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀ အၾကာတြင္ စင္ကာပူမွာ ဂ်ာဗား၊ ဆီယမ္း (Siam) (ယခုယိုးဒယား) ႏွင့္ ေရတပ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ခ်င္
ဟို ေခါင္းေဆာင္ေသာ တရုတ္ေရတပ္တို႔အၾကားတြင္  အခ်င္းမ်ားစစ္မက္  ျဖစ္ပြားရာေနရာျဖစ္ခဲ့သည္။ စင္
ကာပူ ကၽြန္းကို မာဂ်ာပါဟစ္မွ ဂ်ာဗားကၽြန္းသားတို႔က ၁၃၆၅ ခုႏွစ္တြင္ ဖ်က္ဆီးခဲ့ၾကသည္။ ထိုစဥ္မွစ၍ စင္
ကာပူကၽြန္းမွာ၁၉ရာစုႏွစ္အစပိုင္းကာလအထိ မထင္မရွားတိမ္ေကာခဲ့သည္။ ေနာက္ဆံုးတြင္ စင္ကာပူကၽြန္း
ကို  လူတို႔စြန္႔ခြာခဲ့ၾကသျဖင့္  ၁၈၀၀ ျပည္႔ႏွစ္အထိ အေဆာက္အအံုမ်ားအားလံုးကို သစ္ေတာၾကီးက ဖံုးလႊမ္း
သြားသည္အထိ လူသူကင္းမဲ့ခဲ့သည္။
၁၈၁၁ခုႏွစ္တြင္ မေလးအၾကီးအကဲ တစ္ဦးေခါင္းေဆာင္ေသာ မေလးလူမ်ိဳး ၁၀၀ ခန္႔ စင္ကာပူကၽြန္းတြင္ အ
ေျခခ် ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ယေန႔ေခတ္ မေလးရွားႏိုင္ငံ၊ ဂ်ဟိုးျပည္နယ္ေစာ္ဘြားမ်ား၏ ဘိုးဘြားဘီဘင္မ်ားမွ
တိုက္ရိုက္ဆင္းသက္ေပါက္ဖြားလာခဲ့ေသာ မ်ိဳးရိုးစဥ္ဆက္  (Temmenggong)  ဟူေသာ အၾကီးအကဲတစ္ဦး
က ဦးေဆာင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ေ  နာက္ပိုင္း  ရွစ္ႏွစ္အၾကာ  ၁၈၁၉  ခုႏွစ္  ဇန္နဝါရီ  ၂၈ရက္ေန႔တြင္ျဗိတိသွ်
အေရွ႕အိႏိၵယ company မွ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအရာရွိတစ္ဦးျဖစ္သူ  (Sir Thomas Stamford Raffles) (၁၇၈၁-
၁၈၂၆) က စင္ကာပူကၽြန္းသုိ႔  ေရာက္ရွိလာခဲ့ျပီး  ျဗိတိသွ်တို႔အတြက္ အေကာင္းဆံုး ကုန္သြယ္ေရးဗဟိုဌာန
ျဖစ္လာေစရန္ တည္ေထာင္ခဲ့သည္။ 
တစ္ခ်ိန္တစ္ခါကေသာ္ စင္ကာပူျမစ္မွာ ႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရးအတြက္ အသက္ေသြးေၾကာျဖစ္ခဲ့သည္။ ၁၈၁၉ခု
ႏွစ္က  ဆာေသာမတ္  စင္ကာပူျမစ္ကမ္းေပၚသို႔  ေျခမခ်မီကာလကပင္  အဓိကအခ်က္အခ်ာက်ေသာ ကုန္
သြယ္ေရး ဗဟိုဌာနျဖစ္လာခဲ့သည္။ စင္ကာပူျမစ္မွာ  ပင္လယ္ျပင္တြင္ လွည္႔လည္က်က္စားသြားလာေနထိုင္
ေသာ ပင္လယ္ေပ်ာ္လူသားမ်ား၏ ေနထိုင္ရာ အိမ္ေလွကေလးမ်ား ကြန္းခုိရာစခန္းျဖစ္ခဲ့သည္။ စင္ကာပူျမစ္
အတြင္းမွ အလြန္ေသးငယ္ေသာ တံငါရြာကေလးျဖစ္သည္႔ စင္ကာပူကၽြန္းမွာ ကုန္စည္မ်ားကုန္တင္ကုန္ခ်ရာ
အေကာင္းဆံုးဆိပ္ကမ္းျဖစ္ခဲ့သည္။
...................
 
ဆာေသာမတ္စ္သည္  မလကၠာေရလက္ၾကားေဒသတြင္  ဒပ္ခ်္လူမ်ိဳးတို႔၏  ၾကီးစိုးလႊမ္းမိုးထားမႈကို  တန္ျပန္
တြန္းလွန္ႏိုင္ေရးအတြက္ ကုန္သြယ္ေရးဗဟိုဌာနတစ္ခုတည္ေထာင္ရန္လည္းေကာင္း၊  စက္ရံုတည္ေဆာက္
ရန္အတြက္လည္းေကာင္း သင့္ေလ်ာ္မည္႔ေနရာကို ပိုက္စိပ္တိုက္ရွာေဖြခဲ့သည္။ စင္ကာပူကၽြန္းမွာ အေရွ႕ႏွင့္
အေနာက္ ေဒသတို႔အၾကားလမ္းဆံုလမ္းခြျဖစ္ေသာ ေၾကာင့္ အသင့္ေလ်ာ္ဆံုးျဖစ္ခဲ့သည္။   ဆာေသာမတ္စ္
သည္ စင္ကာပူကၽြန္းကို ၁၈၁၉ခုႏွစ္တြင္  ဂ်ဟိုးျပည္နယ္ေစာ္ဘြားတစ္ဦးထံမွ  ငွားရမ္းခဲ့ျပီး  မၾကာမီ အလြန္
ကားေသာ ဆိပ္ကမ္းအျဖစ္တည္ေထာင္ခဲ့သည္။ သို႔ျဖင့္ စင္ကာပူ မွာ မေလး၊  တရုတ္၊  အိႏိၵယ၊  အေရွ႕ အ
လယ္ပိုင္းႏွင့္  အျခားႏိုင္ငံမ်ားမွ  လာေရာက္ေျပာင္းေရႊ႕ေနထိုင္သူမ်ားအတြက္  အလားအလာေကာင္းေသာ
အာရွႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံျဖစ္လာခဲ့သည္။
ထို႔ေနာက္  ၁၈၂၄ ခုႏွစ္တြင္  စင္ကာပူကၽြန္းကို  ျဗိတိသွ်သို႔ တရားဝင္လႊဲေျပာင္းေပးအပ္ခဲ့သည္။  ေနာင္ႏွစ္
ေပါင္း  ၁၁ဝအတြင္း  ဆာေသမတ္စ္  ေမွ်ာ္မွန္းထားသကဲ့သို႔  စင္ကာပူမွာ စည္ပင္ဖြ႔ံျဖိဳးေသာ အေကာက္ခြန္
 လြတ္ ဆိပ္ကမ္းတစ္ခု ျဖစ္လာခဲ့ျပီး  စီးပြားေရး  စခန္းထခဲ့သည္။  ဒုတိယကမ ၻာစစ္ၾကီး  အေတာအတြင္းက
ဂ်ပန္တို႔သည္ စင္ကာပူကို တိုက္ခိုက္သိမ္းပိုက္ခဲ့သျဖင့္ ၁၉၂၄ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္ဝါရီလ ၁၅ရက္ေန႔တြင္စင္ကာပူ
သည္  ဂ်ပန္လက္ေအာက္က်ေရာက္ခဲ့သည္။ ၁၉၄၅  ခုႏွစ္  စက္တင္ဘာလ  ၅ရက္ေန႔တြင္  စင္ကာပူကို ျဗိ
တိသွ် တပ္မ်ားက ျပန္လည္သိမ္းပိုက္ခဲ့သည္။ ေနာက္ပိုင္းႏွစ္စုမ်ားတြင္  စင္ကာပူျပည္သူျပည္သားမ်ားသည္
လြတ္လပ္ေရးရရွိရန္ စြမ္းစြမ္းတမံအားထုတ္ၾကိဳးပမ္းခဲ့ၾကသည္။ စင္ကာပူသည္ ၁၉၅၉ခုႏွစ္တြင္ ကင္းဗရစ္ခ်္
တကၠသိုလ္ေက်ာင္းဆင္းတစ္ဦးျဖစ္ေသာ  မစၥတာလီကြမ္းယူသည္  စင္ကာပူ၏  ပထမဦးဆံုးဝန္ၾကီးခ်ဳပ္ ျဖစ္
လာခဲ့သည္။
...........................
 
မစၥတာ လီကြမ္းယူ
၁၉၆၃ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလ ၁၆ရက္ေန႔တြင္ စင္ကာပူသည္ မေလးရွားျပည္ေထာင္စုဟုေခၚတြင္ေသာ ႏိုင္ငံ
ေရး  ႏွင့္  စီးပြားေရး  မဟာမိတ္အဖြဲ႕တြင္ အစိတ္အပိုင္းတစ္ခုအျဖစ္ ပူးေပါင္းပါဝင္ခဲ့သည္။ မေလးရွားျပည္
ေထာင္စုအဖြဲ႕မွာ မာလာယာျပည္ေထာင္စု၊  ဆာရာဝပ္ႏွင့္  ေျမာက္ေဘာ္နီယုိ  (ယခုဆာဘား)  တို႔အၾကား
ပူးေပါင္းဖြဲ႕စည္းထားေသာ   မဟာမိတ္အဖြဲ႕ျဖစ္သည္။  မေလးရွားျပည္ေထာင္စုအဖဲြ႕ကို  မာလာယာဝန္ၾကီး
ခ်ဳပ္ တြန္ကူအဗ္ဒူရာမန္က မေလးရွားဟု ကင္ပြန္းတပ္ေခၚတြင္ေစရန္ အဆိုျပဳခဲ့သည္။ 
၁၉၆၅ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လ ၃ ရက္ေန႔တြင္ စင္ကာပူသည္ လြတ္လပ္ေသာ သမၼတႏိုင္ငံ တစ္ႏိုင္ငံထူေထာင္ရန္
မေလးရွားႏိုင္ငံျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံမွ တသီးတျခားခဲြထြက္ခဲ့သည္။ စင္ကာပူသည္ ၁၉၆၅ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လတြင္
လြတ္လပ္ေရးရရွိခဲ့ျပီး ထိုစဥ္မွစ၍ လြတ္လပ္ေရး အျပည္႔အဝ ရရွိခဲ့သည္။
ေနာက္ပိုင္း ႏွစ္ေပါင္း ၃၀ေက်ာ္ကာလအတြင္း  စင္ကာပူသည္  အေရွ႕ေတာင္အာရွေဒသ၌  ကုန္သြယ္ေရး၊
စီးပြားေရး၊ ကမ ၻာလွည္႔ခရီးသည္လုပ္ငန္း နွင့္ တန္ဖိုးျမွင့္  ပို႔ကုန္ထုတ္လုပ္ေရးႏွင့္  ဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းမ်ား
တြင္ သာလြန္ထူးျခားေသာႏိုင္ငံ  ျဖစ္လာေစေရးဟူေသာ ရည္မွန္းခ်က္  ေပါက္ေျမာက္ေအာင္ျမင္ေစရန္ အ
ေလးထား ၾကိဳးပမ္းအားထုတ္ခဲ့သည္။
စင္ကာပူ၏ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ျဖစ္ေသာ အဆင့္ျမင့္ပညာေရးႏွင့္  နည္းပညာေလ့က်င့္ေရးအစီအစဥ္မ်ား၊  ရင္းႏွီး
ျမႈပ္ႏွံမႈ မဟာဗ်ဴဟာမ်ား၊ ေလေၾကာင္းႏွင့္ ပတ္ဝန္းက်င္ဆိုင္ရာ မူဝါဒမ်ားကို  အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္
ရြက္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ေအာင္ျမင္မႈရရွိခဲ့သည္။ သို႔ျဖစ္ရာ  စင္ကာပူသည္  ဖြံ႕ျဖိဳးဆဲႏိုင္ငံမ်ားထဲတြင္  ကမ ၻာေပၚ
တြင္ ေခတ္အမီအတိုးတက္ဆံုးႏိုင္ငံမ်ားအနက္ တစ္ႏိုင္ငံျဖစ္လာခဲ့သည္။
..................
 
အမွတ္သေကၤတ
၁၉၆၄ခုႏွစ္တြင္ စင္ကာပူ ကမ ၻာလွည္႔ခရီးသည္ ျမွင့္တင္ေရးအဖြဲ႕ STPB(Singapore Tourist Promotion
Board ကို တည္ေထာင္ခဲ့သည္။  စင္ကာပူအစိုးရသည္  မားလိုင္းရင္းကို   အက္စ္တီပီဘီ၏   အမွတ္တံဆိပ္
သေကၤတအမွတ္အသားအျဖစ္ သေဘာတူခြင့္ျပဳခဲ့သည္။ သို႔ျဖစ္၍ မားလိုင္းရင္း အမွတ္တံဆိပ္ကို အက္စ္တီ
ပီဘီ၏ ကမ ၻာလွည္႔ခရီးသည္ ျမွင့္တင္ေရးလုပ္ငန္းႏွင့္ ေၾကာ္ျငာလုပ္ငန္းမ်ားတြင္  က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔  တြင္
တြင္က်ယ္က်ယ္ အသံုးျပဳခဲ့သည္။
မားလိုင္းရင္း စီမံကိန္းကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရျခင္းမွာ  စင္ကာပူအေနျဖင့္ ထူးျခားထင္ရွားေသာ  ကမ ၻာ
လွည္႔ ခရီးသည္လုပ္ငန္း အမွတ္သေကၤတ လုိအပ္လ်က္ရွိျပီး ယင္းအမွတ္သေကၤတ လုိအပ္လ်က္ရွိျပီး  ယင္း
အမွတ္သေကၤတျဖင့္ စင္ကာပူႏိုင္ငံကို ခ်က္ခ်င္းတန္းခနဲ မွတ္မိခဲြျခားသိရွိႏိုင္ေစရန္ျဖစ္သည္။
ေနာက္ပိုင္းတြင္ မားလိုင္းရင္းကို စင္ကာပူကမ ၻာလွည္႔ခရီးသည္ ျမွင့္တင္ေရးအဖဲြ႕၏ အထင္ကရ  အမွတ္တံ
ဆိပ္အျဖစ္ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔သိရွိျပီး ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားလူသိမ်ားလာခဲ့ရာ စင္ကာပူႏိုင္ငံအတြက္  အမွတ္
သေကၤတအျဖစ္ မားလိုင္းရင္းကိုပင္ ဆက္လက္ အသံုးျပဳသြားရန္ အသင့္ေလ်ာ္ဆံုးျဖစ္မည္ဟု ယူဆဆံုးျဖတ္
ခဲ့ၾကသည္။
.....................
 
ေကသရာဇာျခေသၤ့မင္း မားလိုင္းရင္း
မားလိုင္းရင္းမွာ စင္ကာပူႏိုင္ငံ ကမ ၻာလွည္႔ခရီးသည္လုပ္ငန္းမ်ား၏ ျပိဳင္စံရွားတစ္မူထူးျခားလွေသာ အထင္
ကရ အမွတ္တံဆိပ္ျဖစ္သည္႔အျပင္   စင္ကာပူႏိုင္ငံ၏  ကမ ၻာေက်ာ္ထင္ရွားေသာ အဓိက အမွတ္သေကၤတ
လည္းျဖစ္သည္။ မားလိုင္းရင္းမွာ ျခေသၤ့ဦးေခါင္းႏွင့္  ငါးကိုယ္ထည္ရွိေသာ  ခံ့ညားထည္ဝါလွသည္႔  သတၱဝါ
ျဖစ္သည္။ စင္ကာပူျမစ္အတြင္းမွ ေကသရာဇာ ျခေသၤ့မင္း  မားလိုင္းရင္း  ရုပ္တုသည္  စင္ကာပူျမစ္ဝအနီးရွိ
မားလိုင္းရင္း ဥယ်ာဥ္ (Merlion Park) အတြင္း၌ တည္ရွိသည္။

မားလိုင္းရင္းဥယ်ာဥ္အတြင္း၌ တည္ရွိေသာ မားလိုင္းရင္းရုပ္တုမွာ ၂၈ေပ (၈ဒသမ ၆မီတာ) ျမင့္ျပီး တန္ခ်ိန္
၇၀ေလးလံသည္။ မားလိုင္းရင္းရုပ္တုကို   စင္ကာပူႏိုင္ငံမွ  ဆုရနာမည္ၾကီး   ပန္းပုဆရာ   အေက်ာ္အေမာ္
မစၥတာ လင္းမ္နန္းဆင္း (Lim Nang Seng) က အႏုပညာလက္ရာေျမာက္စြာ အႏုစိတ္ပန္းပုထုဆစ္ပံုေဖာ္
ခဲ့သည္။
မားလိုင္းရင္းရုပ္တုၾကီးႏွင့္   ေက်ာခိုင္းလ်က္မလွမ္းမကမ္းတြင္  မားလိုင္းရင္း ျခေသၤ့ေပါက္ကေလးရုပ္တုကို
လည္း ထုလုပ္တပ္ဆင္ထားသည္။ မားလိုင္းရင္း ရုပ္တုၾကီးႏွင့္  မားလိုင္းရင္း  ျခေသၤ့ေပါက္ရုပ္တုကေလးတို႔
ကိုဖန္သားျဖင့္ ေရလႈိင္းပံုေဖာ္ထားေသာေအာက္ေျခေပၚတြင္ မားမားမတ္မတ္ခိုင္မာစြာ တပ္ဆင္ထားသည္။
ပထမေနရာ
မားလိုင္းရင္းရုပ္တုကို အင္ဒါဆန္တံတားႏွင့္အက္စ္ပလန္နိတ္ဒ္တံတားႏွစ္ခုအၾကားရွိ ေသးငယ္က်ဥ္းေျမာင္း
ေသာ အငူအစြန္းကေလးေပၚရွိ မားလိုင္းရင္းဥယ်ာဥ္တြင္ ၁၉၇၂ ခုႏွစ္ကပထမဦးဆံုး စတင္တပ္ဆင္ခဲ့သည္။
စင္ကာပူျမစ္ဝအတြင္း ခံ့ညားထည္ဝါေသာ မားလိုင္းရင္း ရုပ္တု၏ ရႈခင္းမွာ  အလြန္မ်က္စိပသာဒရွိလွသည္။
မားလိုင္းရင္းဥယ်ာဥ္မွာ လာေရာက္ၾကည႔္ရႈသူမ်ားျဖင့္ အစဥ္စည္ကားလ်က္ရွိသည္။ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀ေက်ာ္ အ
ၾကာတြင္ တစ္ခ်ိန္တစ္ခါက ထင္ရွားေပၚလြင္လွေသာ ရႈခင္းမွာ  ၁၉၉၇ခုႏွစ္တြင္ အက္စ္ပလန္နိတ္ဒ္တံတား
တည္ေဆာက္ျပီးစီးခဲ့မႈေၾကာင့္ ျမင္ကြင္းဆိုးဆိုးရြားရြားထိခိုက္ခဲ့ရသည္။
စင္ကာပူပင္လယ္ကမ္းေျခကို မားမားမတ္မတ္ရပ္ကာ ေစာင့္ေရွာက္ကာကြယ္ေပးလ်က္ရွိေသာမားလိုင္းရင္း
ရုပ္တုမွာ ပင္လယ္ေအာ္အတြင္း၌    ခံ့ညားထည္ဝါလွေသာ  ရႈခင္းကို  လက္လြတ္ဆံုးရံႈးခဲ့သည္။   သို႔ျဖစ္ရာ
မားလိုင္းရင္း အတြက္ ရႈခင္းျမင္ကြင္းေကာင္းေသာ  သင့္ေလ်ာ္မည္႔ေနရာသစ္တစ္ခုရွာေဖြရန္  အခ်ိန္တန္ခဲ့
သည္။
..........................
 
ေနရာသစ္ေျပာင္းေရႊ႔ျခင္း
မားလိုင္းရင္းရုပ္တုအတြက္ သင့္ေလ်ာ္မည္႔ေနရာကို ရွာေဖြျပီးေနာက္ ဖူလ္လာတန္အေဆာက္အအံုႏွင့္ကပ္
လ်က္  ရွိေသာေနရာကို   မားလိုင္းရင္းဥယ်ာဥ္သစ္အျဖစ္   ေရြးခ်ယ္သတ္မွတ္ခဲ့သည္။   မူလ မားလိုင္းရင္း
ဥယ်ာဥ္ႏွင့္ ၃၉၅ ေပခန္႔ (မီတာ ၁၂၀) သာ ကြာေဝးျပီး မားလိုင္းရင္းဥယ်ာဥ္သစ္မွာ ပင္လယ္ေအာ္ ရႈခင္းကို
အကာအကြယ္အတားအဆီး  ကင္းမဲ့စြာ  လြတ္လြတ္ကင္းကင္းေတြ႕ျမင္ႏိုင္သည္။ ထို႔ျပင္ ေနာက္ခံ ရႈခင္း အ
ျဖစ္ စင္ကာပူျမိဳ႕၏ ခ့ံညားထည္ဝါေသာ မိုးေမွ်ာ္ အေဆာက္အအံုၾကီးမ်ားကိုလည္း ေတြ႕ျမင္ႏိုင္သည္။
မားလိုင္းရင္းဥယ်ာဥ္သစ္မွာ ရွင္းလင္းထားေသာေျမလြတ္ေပၚတြင္ သီးသန္႔တည္ေဆာက္ထားျပီး မူလေနရာ
အက်ယ္အဝန္းထက္ ေလးဆပိုမိုၾကီးမားက်ယ္ျပန္႔သည္။ ဥယ်ာဥ္သစ္၏ စုစုေပါင္း အက်ယ္အဝန္းမွာ ခန္႔မွန္း
ေျခ စတုရန္း ၂၅၀၀ မီတာ ရွိသည္။   သို႔ျဖင့္  မားလိုင္းရင္းရုပ္တုႏွင့္  မားလိုင္းရင္းျခေသၤ့ေပါက္ကေလးတို႔၏
ရုပ္တုတို႔ကို မားလိုင္းရင္းဥယ်ာဥ္ေနရာသစ္တြင္ ေျပာင္းေရႊ႕တပ္ဆင္ခဲ့သည္။  မားလိုင္းရင္းဥယ်ာဥ္သစ္တြင္
ေနရာေျပာင္းေရႊ႕တပ္ဆင္ခဲ့ေသာ  မားလိုင္းရင္းရုပ္တုကုိ  ၂၀၀၂ခုႏွစ္တြင္  စည္ကားခမ္းနားစြာ   ဖြင့္လွစ္ခဲ့
သည္။
........................
 
အသြင္သစ္ေနရာသစ္
အသစ္ျပန္လည္မြမ္းမံျပင္ဆင္ထားေသာ မားလိုင္းရင္း  ဥယ်ာဥ္မွာ  အမွန္တကယ္ပင္  မ်က္စိပသာဒရွိေသာ
ျမင္ကြင္းတစ္ရပ္ျဖစ္သည္။ စင္ကာပူျမစ္ဝအနီးရွိ မားလိုင္းရင္း ရုပ္တုမွာ ပင္လယ္ဘက္သို႔  မ်က္ႏွာမူထားျပီး
ဖန္သားျဖင့္  ေရလႈိင္းပံုေဖာ္ထားေသာ  ေအာက္ေျခေပၚတြင္  မားမားမတ္မတ္ခံ့ခံ့ထည္ထည္  တည္ရွိသည္။
ယင္းဖန္သားေရလႈိင္းမ်ားကို ညဘက္တြင္ လွ်ပ္စစ္မီးမ်ားျဖင့္ ထိန္ထိန္ညီးညီးထြန္းညွိထားသည္။    ညဘက္
တြင္ မားလိုင္းရင္းျခေသၤ့ပါးစပ္ေပါက္ထဲမွ ေရမ်ား  ဒလေဟာပန္းထြက္ေနသည္ကို  လွ်ပ္စစ္မီးေရာင္ျဖင့္  အ
ထင္းသားေပၚလြင္ေအာင္  ထြန္းညွိထားသျဖင့္  ရႈမျငီးေအာင္  လွပတင့္တယ္စြာ  က်က္သေရေဝျဖာ ခံ့ညား
ထည္ဝါေနသည္။
မားလိုင္းရင္း  ျခေသၤ့ေပါက္ကေလး၏  ရုပ္တုကိုလည္း  ဖန္သားျဖင့္ပံုေဖာ္ထားေသာ  ေရလႈိင္းပံုေအာက္ေျခ
ေပၚတြင္ တပ္ဆင္ထားျပီး  ထူးထူးျခားျခား  ဒီဇိုင္းပံုစံထုပ္ထားေသာ  ေရကန္ငယ္ကေလးအတြင္းသို႔  ျခေသၤ့
ေပါက္ကေလး၏ ပါးစပ္ထဲမွ ေရမ်ား   အဆက္မျပတ္ပန္းထုပ္လ်က္ရွိသည္။  မားလိုင္းရင္းရုပ္တု၏  ဝန္းက်င္
တစ္ခုလံုးကို လွ်ပ္စစ္မီးေရာင္မ်ားျဖင့္ အႏုပညာေျမာက္စြာ ထြန္းညွိထားေသာ ေရျပင္ရႈခင္းႏွင့္ ေျမျပင္ရႈခင္း
ႏွင့္ ေျမျပင္ရႈခင္းတို႔ျဖင့္  အေသးစိတ္ခဲရာခဲဆစ္ မ်က္စိပသာဒျဖစ္ေအာင္  ရႈခ်င့္စဖြယ္ အလွဆင္ထားသည္။
မားလိုင္းရင္း ဥယ်ာဥ္သစ္၏ အဓိက သြင္ျပင္လကၡဏာမွာ လူ၃၀၀ဆ့ံရႈခင္းၾကည္႔ရႈႏိုင္ေသာ ကုန္းပတ္ကျပင္
ပါရွိျခင္းျဖစ္သည္။ ဤကုန္းပက္ကျပင္ကေလးပါရွိျခင္းေၾကာင့္ လာေရာက္ၾကည္႔ရႈေသာ ဧည္႔သည္မ်ားအေန
ျဖင့္ မားလိုင္းရင္းရုပ္တု၏ ေရွ႕ဘက္ျမင္ကြင္းမွာ စင္ကာပူျမိဳ႕၏ မိုးေမွ်ာ္အေဆာက္အအံုၾကီးမ်ား၏ ရႈခင္းျမင္
ကြင္းက်ယ္ကို ေနာက္ခံထားျပီး စိတ္တိုင္းက် ဓာတ္ပံုရုိက္ယူႏိုင္သည္။
............................
 
 
ဆယ္န္တိုဆာကၽြန္း
မားလိုင္းရင္းမွာ စင္ကာပူ၏ အဓိက အမွတ္သေကၤတ အျဖစ္ ကမ ၻာတစ္လႊား လူသိမ်ားထင္ရွားလာခဲ့ေသာ
ေၾကာင့္ မားလိုင္းရင္းေမွ်ာ္စင္ၾကီး တစ္ခုိကို ဆယ္န္တိုဆာကၽြန္း ေပၚတြင္ ထပ္မံတည္ေဆာက္ခဲ့သည္။  ၄င္း
ကၽြန္းသည္  ပင္လယ္ကမ္းေျခ  အပန္းေျဖစခန္းတစ္ခုသာမက  ကေလးတို႔အၾကိဳက္ ဒစ္စေနကမ ၻာပံုစံ ေပ်ာ္
ရႊင္ဖြယ္  အပန္းေျဖပန္းျခံ၊  အေရွ႕ေတာင္အာရွေဒသတြင္  အၾကီးဆံုး  (Under water world)၊   ပန္းေရာင္
လင္းပိုင္သရုပ္ျပပြဲရွိေသာ  လင္းပိုင္ကန္၊  လိပ္ျပာျပတိုက္ပန္းျခံ၊  စင္ကာပူကို စတင္စြန္႔စားေျခခ်ခဲ့သူမ်ား ျပ
တိုက္ ႏွင့္ ဒုတိယကမ ၻာစစ္အတြင္းက  လက္နက္ခ်ခဲ့ပံုမ်ားျပတိုက္၊  ကမ ၻာေပၚတြင္ တစ္ခုတည္းသာရွိေသာ
ရွားပါးေက်ာက္တံုးျပတိုက္ စင္ကာပူဆိပ္ကမ္းႏွင့္ ေဒသတြင္းသံုးေလွအမ်ိဳးအမ်ိဳးျပတိုက္ စသည္ျဖင့္ ေလ့လာ
ၾကည္႔ရႈဖြယ္ရာမ်ားစံုလင္သျဖင့္   ေဒသခံျပည္သူမ်ားေရာ   ကမ ၻာလွည္႔ခရီးသည္မ်ားပါ   အထူးႏွစ္သက္ၾက
သည္။
........................
 
Under water world   မွာ လာေရာက္ေလ့လာၾကည္႔ရႈသူမ်ား  သမုဒၵရာေရနက္အတြင္း  ေရာက္ရွိေနသည္႔
အလား မီတာ ၁၀၀ ရွည္လ်ားေသာ ဖန္ျပြန္တြင္းမွ တစ္ဆင့္ အပူပိုင္းေဒသ သမုဒၵရာႏွင့္ ပင္လယ္ေနငါးမ်ိဳးစံု
ကို ေရငုပ္သမားတစ္ဦးပမာ ၾကည္႔ရႈႏိုင္သည္။ ငါးမန္းၾကီးမ်ားႏွင့္ ငါးလိပ္ေက်ာက္ၾကီးမ်ားကို လက္တစ္ကမ္း
အကြာတြင္ သဘာဝအတိုင္းျမင္ေတြ႕ရျပီး အပူပိုင္းေဒသ  ခ်စ္စရာ့ေရာင္စံုငါးကေလးမ်ားကို  မိမိေရွ႕မွ  ပြတ္
ကာသီကာ  ျဖတ္သန္းကူးခပ္သြားသည္ကို  ၾကည္႔ရႈႏိုင္သည္။   ၄င္းျပတိုက္တြင္  ငါးအမ်ိဳးအစားေပါင္း  ၃၅၀
ေက်ာ္ႏွင့္  ငါးမ်ိဳးစံု  ၅၀၀၀ေက်ာ္  ျပသထားသျဖင့္ အေရွ႕ေတာင္အာရွေဒသတြင္ အၾကီးမားဆံုး ျပတိုက္ ျဖစ္
သည္။ 
ဆယ္န္တိုဆာကၽြန္းသို႔  Mount Feber  မွလည္းေကာင္း၊   လမ္းခုလပ္ရွိ   World Trade Center   မွ လည္း
ေကာင္း၊ ေကာင္းကင္ၾကိဳးတန္းမွ Cable Car စီး၍သြားႏိုင္သကဲ့သို႔ ဘတ္စ္ကား၊ ကူးတို႔သေဘၤာတို႔ျဖင့္သြားပါ
က ၁၀ မိနစ္အၾကာတြင္ေရာက္ႏိုင္သည္။ ဆယ္န္တိုဆာကၽြန္းသို႔ Cable Car စီးသြားလွ်င္ ပင္လယ္ျပင္ထက္
အလြန္ျမင့္မားေသာ ေနရာမွ အသက္ရွႈမွားေလာက္ေအာင္ လွပေသာ ေျမျပင္ရႈခင္းမ်ားကို ေကာင္းကင္ယံမွ
အေပၚစီးထင္ရွားစြာ ၾကည္႔ရႈႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။ ကၽြန္းေပၚသို႔ ေရာက္ေသာအခါ  ဆယ္န္တိုဆာကၽြန္းဝန္းက်င္
တစ္ခုလံုးရွိ အထူးစိတ္ဝင္စားဖြယ္ သဘာဝရႈခင္းႏွင့္ လူတို႔ဖန္တီးထားေသာ  ရႈခင္းမ်ားကို  ရထားစီး၍  ေလ့
လာၾကည္႔ရႈႏိုင္သည္။
.........................
 
မားလိုင္းရင္းေမွ်ာ္စင္(ဆယ္န္တိုဆာ)
ဆယ္န္တိုဆာကၽြန္းေပၚတြင္ စင္ကာပူ၏ အမွတ္သေကၤတျဖစ္ေသာ မားလိုင္းရင္း ကို  ေမွ်ာ္စင္ၾကီးတစ္ခု အ
သြင္ တည္ေဆာက္ထားသည္။ မားလိုင္းရင္းေမွ်ာ္စင္မွာ ၁၂ ထပ္ရွိျပီး ၃၇မီတာ (၁၂၁ေပ) ျမင့္သည္။
မားလိုင္းရင္းေမွ်ာ္စင္ အတြင္း၌  ရိုးရိုးေလွကားသာမက  ဓာတ္ေလွကားလည္းတပ္ဆင္ထားသျဖင့္  ျခေသၤ့ဦး
ေခါင္းအတြင္းရွိအျမင့္ဆံုးအထပ္ေပၚသို႔တက္ကာ ျခေသၤ့ပါးစပ္ေပါက္အတြင္းမွ စင္ကာပူျမိဳ႕ႏွင့္ အနီးပတ္ဝန္း
က်င္ရွိ ကၽြန္းမ်ားကို အေပၚစီးမွ ျမင္ကြင္းက်ယ္ ေလ့လာၾကည္႔ရႈႏိုင္သည္။
ညဘက္တြင္ မားလိုင္းရင္းေမွ်ာ္စင္ၾကီးကို ေရာင္စံုလွ်ပ္စစ္မီးမ်ားထြန္းညွိထားေသာအခါ ရႈမျငီးေအာင္ ခံ့ညား
ထည္ဝါေနသည္။  မားလိုင္းရင္း၏ မ်က္လံုးမ်ားကို  ညဘက္တြင္  လွ်ပ္စစ္မီးမ်ားျဖင့္  ေတာက္ပထိန္လင္းစြာ
ထြန္းညွိထားျပီး ျခေသၤ့ႏွာေခါင္းေပါက္ထဲမွ  မီးခိုးလံုးမ်ားအလိပ္လိပ္  မႈတ္ထုပ္လိုက္ေသာအခါ  မားလိုင္းရင္း
ရုပ္တုၾကီးမွာ သက္ဝင္လႈပ္ရွားလာျပီး ရႈမျငီးေအာင္ က်က္သေရ ေဝျဖာခံ့ညားထည္ဝါေနသည္။ 
စင္ကာပူျမစ္အတြင္းမွေကသရာဇာျခေသၤမင္း မားလိုင္းရင္း ရုပ္တုႏွင့္ ဆယ္န္တိုဆာကၽြန္းေပၚမွမားလိုင္းရင္း
ေမွ်ာ္စင္တို႔မွာ စင္ကာပူႏိုင္ငံ၏ ကမ ၻာေက်ာ္ထင္ရွားေသာ အမွတ္သေကၤတျဖစ္ျပီး ေနာင္လာမည္႔ ႏွစ္ေပါင္း
မ်ားစြာတိုင္ ႏိုင္ငံ့က်က္သေရေဆာင္ ရုပ္တုၾကီးအျဖစ္ ဂုဏ္ယူဝင့္ၾကြားစြာ မားမားမတ္မတ္  ဆက္လက္  ရပ္
တည္ေနဦးမည္ျဖစ္သည္။
(သုတစြယ္စံု မဂၢဇင္း အုပ္ ၂၅၀ ေျမာက္အထူးထုတ္)

No comments: